خودرو اتوماتیک حتما انتخاب 100 درصدی همه مشتریان داخل کشور نیست اما این روزها در بیشتر دنیا خودروهای اتوماتیک به نسبت خودروهای دنده ایی هم تولید بیشتری دارد و هم طرفداران زیادتری را برای خود دست و پا کرده است. در این میان و در بازار داخلی ایران نیز این 7 خودرو اتوماتیک که قیمتی تا سقف یک میلیارد دارند نیز مکی توان انتخاب اتوماتیک سواران باشد.
خودرو اتوماتیک ، خودرویی مجهز به گیربکس اتوماتیک است. در خودروهای اتوماتیک، سیستم انتقال قدرت از مبدل گشتاور یا گیربکس دوکلاچه برای مدیریت قدرت و گشتاور موتور و رساندن آن به چرخ ها استفاده میکند. راننده فقط باید حالت رانندگی موردنظرش را انتخاب کند تا گیربکس اتومات در زمان مناسب تعویض دنده را انجام دهد.
گیربکسهای خودرو اتوماتیک انواع مختلفی دارند از جمله: گیربکسهای اتوماتیک مبدل گشتاور سنتی، گیربکس متغیر پیوسته (CVT) و گیربکسهای دوکلاچه (DCT). هر کدام از این گیربکسها، ویژگیها و مزایای خاص خود را دارند، اما ویژگی مشترک همه آنها تعویض اتوماتیک دنده بدون دخالت راننده است.
اصلیترین تفاوت خودرو اتوماتیک و دستی ؟
تفاوت اصلی بین گیربکسهای دستی و اتوماتیک در نحوه تعویض دنده است. در گیربکس دستی، راننده با گرفتن کلاچ و انتخاب دنده مناسب، دنده را تعویض میکند. در گیربکس دستی دندهها به ترتیب خاصی (معمولاً بهشکل H) چیده شدهاند و هر دنده برای کنترل خودرو در سرعت مشخصی کاربرد دارد.
در مقابل، گیربکس اتوماتیک از یک سیستم هیدرولیک، مجموعهای از چرخدندهها و یک مبدل گشتاور برای تعویض خودکار دندهها استفاده میکند. گیربکس اتومات زمان تعویض دنده را بر اساس عواملی مانند سرعت موتور، سرعت خودرو و موقعیت دریچه گاز تعیین میکند. فقط کافی است راننده بهسادگی از بین حالتهای مختلف رانندگی یکی را انتخاب کند تا گیربکس بقیه کارها را انجام دهد.
انواع گیربکس خودرو اتوماتیک
اگرچه هر خودرویی که بدون نیاز به استفاده از پدال کلاچ به طور خودکار دنده را عوض کند، عموماً اتوماتیک نامیده می شود اما در واقع انواع مختلفی از گیربکس های اتوماتیک وجود دارند. بنابراین هنگام خرید خودرو با کیفیت لازم است تا به نوع گیربکس آن هم توجه داشته باشید.
گیربکس خودرو اتوماتیک معمولی
این مدل از گیربکس ها از یک مبدل گشتاور برای انجام کار کلاچ استفاده می کنند و نسبت به سایر گیربکس های اتوماتیک مصرف سوخت بهینه تری دارند. البته لازم به ذکر است که در مقایسه با گیربکس های دستی، سوخت بیشتری مصرف می کنند.
گیربکس خودرو اتوماتیک متغیر پیوسته (CVT)
CVT ها در خودروهای هیبریدی مانند تویوتا پریوس محبوب هستند. طرز صحیح رانندگی با خودروهای اتوماتیک cvt علاوه بر کارآمدی بیشتر و قابلیت اطمینان بالاتر، رانندگی نرم تری را نیز به شما هدیه می دهد.
البته به عنوان بزرگ ترین نقطه ضعف این مدل گیربکس می توان به شتاب آهسته تر آن ها نسبت به سایر گیربکس های اتوماتیک اشاره کرد که در صورت تلاش برای حرکت سریع تر، صدای موتور شما را آزار خواهد داد.
1- خودرو اتوماتیک آریزو ۵ اسپرت
آریزو ۵ یکی از سدانهای چینی ( و یک خودرو اتوماتیک ) باسابقهٔ بازار است که از اواسط دههٔ ۹۰ شمسی در کشورمان عرضه میشود و خودروی شناختهشدهای است. مدیران خودرو اما بهتازگی نسخهٔ فیسلیفت این خودرو را با نام آریزو ۵ اسپرت به بازار فرستاده که جایگزین نسخهٔ قبلی شده است.
در بخش قوای محرکه این نسخهٔ جدید تغییر خاصی صورت نگرفته و همچنان شاهد همان پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ قبلی با ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور هستیم که در کنار گیربکس CVT قرار میگیرد و شتاب کشش مناسبی را فراهم میکند.
آریزو ۵ اسپرت از تجهیزات مناسبی مثل سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای، آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن، کروز کنترل، سیستم صوتی با ۶ بلندگو، سانروف برقی، نمایشگر لمسی ۸ اینچی، دوربین و سنسور دندهعقب، دیلایت، ترمز پاک برقی با اتوهلد، گرمکن صندلیهای جلو و ۶ ایربگ بهره میبرد.
قیمت کارخانهای آریزو ۵ اسپرت یک میلیارد و ۹۲ میلیون تومان و قیمت بازار آن حدود یک میلیارد ۳۴۰ میلیون تومان است.
تفاوت بین گیربکس های خودرو اتوماتیک و دستی ؟
دنده دستی:
- تجربه رانندگی جذاب و تعاملی ارائه میدهد؛ زیرا خود راننده باید بهصورت دستی دنده را عوض کند.
- میتواند چالشبرانگیزتر باشد؛ مثلا کنترل خودرو در ترافیک سنگین یا روی سراشیبیها به مهارت و توجه بیشتری نیاز دارد.
- کنترل بیشتری بر سرعت و عملکرد خودرو ارائه میدهد که میتواند در موقعیتهای خاص مانند رانندگی خارج از جاده یا مسابقات سودمند باشد.
- در شرایط برابر نسبت به گیربکسهای اتوماتیک مصرف سوخت بهتری دارد بهخصوص اگر راننده در انتخاب دنده مناسب برای شرایط مختلف رانندگی مهارت داشته باشد.
دنده اتوماتیک:
- تجربه رانندگی آسانی ارائه میدهد، زیرا راننده مجبور نیست روی انتخاب دنده تمرکز کند.
- تعویض دنده نرمتری ارائه میدهد و میتواند سواری راحتتر و بهتری برای راننده و سرنشینان فراهم کند.
- شتابگیری و انتقال قدرت بهتری ارائه میدهد و میتواند در جاهایی مانند بزرگراهها سودمند باشد.
2- خودرو اتوماتیک ام وی ام X22 پرو
هرچند این نوشته به سدانهای اتوماتیک اختصاص دارد اما در حال حاضر، با حدود یک میلیارد تومان میتوان امویام X22 پرو اتوماتیک را هم خرید که میتواند برای بسیاری جذابیت بیشتری نسبت به سدانهای مذکور داشته باشد.
همچنین این خودرو اتوماتیک هم اکنون تنها کراس اوور زیر یک میلیارد تومان بازار محسوب میشود. برخلاف X22 دستی که از پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی استفاده میکند، نسخهٔ اتوماتیک به یک موتور ۱ لیتری سه سیلندر توربو مجهز است که ۱۰۲ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد.
انتقال نیروی این پیشرانه هم توسط یک گیربکس CVT با ۹ دنده مجازی صورت میگیرد. X22 پرو که از تجهیزات قابلقبولی مثل نمایشگر لمسی ۹ اینچی، گرمکن صندلیهای جلو، ترمز پارک برقی، سانروف و… بهره میبرد، با قیمت کارخانهای ۸۷۳ میلیون تومان به فروش میرسد که این رقم در بازار حدود یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان است.
تجربه رانندگی با خودرو اتوماتیک یا دستی میتواند بر اساس ترجیحات راننده، سطح مهارت و نوع رانندگی متفاوت باشد. درحالیکه گیربکسهای دستی کنترل و تعامل بیشتری را ارائه میدهند، اما کار کردن با آنها میتواند سختتر و چالشبرانگیزتر باشد. از سوی دیگر، گیربکسهای اتوماتیک تجربهای آسانتر و کاربرپسندتر ارائه میکنند، اما کنترل کمتری بر انتخاب دنده و عملکرد ارائه میدهند.
3- خودرو اتوماتیک شاهین اتوماتیک
ارزانترین خودرو اتوماتیک که هم اکنون در بازار ایران میتوان خرید سایپا شاهین است. قیمت کارخانهای این خودرو نزدیک به ۶۴۲ میلیون تومان است اما این رقم در بازار به حدود ۸۳۰ میلیون تومان رسیده است که بیش از صد میلیون تومان از نسخهٔ دستی گرانتر است.
در قبال این مبلغ، همان پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر هشت سوپاپ توربوشارژ را دریافت خواهید کرد که حالا به یک گیربکس CVT تیپ ترونیک ۸ سرعته متصل شده است. این موتور ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور دارد که هرچند با تأخیر توربو مواجه است اما وقتی توربوشارژ وارد عمل شود در کنار گیربکس CVT میتواند کشش مناسبی را فراهم کند.
شاهین اتوماتیک همچنین از چند آپشن بیشتر نسبت به نسخهٔ دستی شامل آنتن کوسهای، کروز کنترل، نمایشگر بزرگتر ۱۰ اینچی و تریم بیرونی کرومی هم بهره میبرد.
4- خودرو اتوماتیک دنا پلاس توربو اتوماتیک
ایرانخودرو نسخهٔ اتوماتیک دنا را فقط با پیشرانهٔ توربوشارژ عرضه میکند و امکان خرید این خودرو با موتور EF7 تنفس طبیعی وجود ندارد. پیشرانهٔ ۱.۷ لیتری توربوشارژ این ماشین ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۵ نیوتن متر گشتاور دارد که از سدانهای اتوماتیک همقیمت آن بیشتر است و شتاب و کشش خوبی را فراهم میکند و ظرف ۱۰.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد اما هزینههای نگهداری بالاتری هم خواهد داشت.
دنا پلاس توربو هم از همان گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک تارا استفاده میکند. ایرانخودرو بهتازگی نسخهٔ آپشنال این خودرو را هم ارائه کرده است که از امکانات بیشتری مثل سنسور نور و باران، سیستم ورود بدون کلید، غربیلک فرمان D شکل و تنظیم برقی ۸ جهته صندلیهای جلو بهره میبرد و قیمت آن در بازار به نزدیک یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است اما نسخهٔ معمولی را میتوان با حدود ۹۷۰ میلیون تومان خرید.
5- خودرو اتوماتیک جک J4
J4 ارزانترین سدان چینی حال حاضر بازار ایران است که فقط بهصورت اتوماتیک تولید میشود. این خودرو از یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی ۱۶ سوپاپ استفاده میکند که ۱۰۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس CVT صورت میگیرد. این قوای محرکهای کاملاً اقتصادی است که مزیت مهم آن استهلاک پایین خواهد بود.
با اینحال، خریداران J4 باید با طراحی قدیمی و تجهیزات اندک آن که صرفاً در مواردی مثل آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن، کروز کنترل، سیستم پایش باد تایرها، نمایشگر لمسی، کنترل پایداری و سنسور پارک عقب خلاصه میشود کنار بیایند.
قیمت کارخانهای این سدان چینی هماکنون ۷۸۰ میلیون تومان است اما در بازار باید مبلغی در حدود ۸۴۰ میلیون تومان را پرداخت کرد که J4 را به رقیب مستقیم شاهین اتوماتیک تبدیل میکند.
6- خودرو اتوماتیک فردا ۵۱۱
یکی از سدانهای اتوماتیکی که شاید خیلیها از وجود آن در بازار کشورمان خبر نداشته باشند فردا ۵۱۱ است. این خودرو در اصل چانگان السوین نام دارد که در سال ۱۴۰۰ توسط فردا موتور راهی بازار کشورمان شد اما پس از مدتی تولید آن متوقف شد و حالا بهتازگی دوباره به خط تولید فردا موتور بازگشته است.
به همین دلیل، ۵۱۱ علیرغم برخورداری از ویژگیهای مثبتی مثل گیربکس پنج سرعته دوکلاچه، طراحی بروز و امکانات قابلقبول، نتوانست در بازار کشورمان مطرح شود.
حال اما که ۵۱۱ به بازار بازگشته است، با قیمتی در حدود یک میلیارد تومان میتواند رقیبی برای تارا و دنا باشد هرچند که قطعاً بازار دستدوم یا گستردگی قطعات این دو سدان ایرانخودرو را نخواهد شد.
این خودرو از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی ۱۶ سوپاپ استفاده میکند که ۱۰۶ اسب بخار قدرت و ۱۴۵ نیوتن متر گشتاور را به چرخهای جلو میفرستد. سانروف، دو ایربگ، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، دوربین دنده عقب و چراغهای خودکار ازجمله تجهیزات این سدان چینی هستند.
7- خودرو اتوماتیک تارا اتوماتیک
ارزان ترین خودرو اتوماتیک ایرانخودرو در حال حاضر تارا است که در تیپهای V2 و V4 قابل خریداری است. تیپ V2 که تقریباً همزمان با تیپ V1 دستی به بازار آمد، هماکنون در بازار بین ۸۸۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان قیمت دارد.
تیپ V4 اما بسیار گرانتر بوده و قیمت آن در بازار با عبور از مرز یک میلیارد تومان به یک میلیارد و ۱۸۵ میلیون تومان رسیده است تا وارد قلمروی سدانهای چینی مثل آریزو ۶ شود. تارا V4 از گرافیک جدید چراغهای عقب و تجهیزات بیشتری مثل تنظیم برقی ۶ جهته صندلیهای جلو و سنسور پایی برای باز کردن در صندوق بهره میبرد درحالیکه در داخل هم دکمههای بالابر شیشه از روی داشبورد به روی درها منتقل شده است.
هردو تیپ تارا اتوماتیک از پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر TU5 پلاس با ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور استفاده میکنند که به گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک متصل است.
مزایای خودرو اتوماتیک
امروزه خودرو اتوماتیک محبوبیت بیشتری پیدا کرده اند به طوری که در بیشتر خودروهای جدید یافت می شوند. همین امر فروش اقساطی خودرو خارجی تحویل فوری که مجهز به یکی از انواع مختلف گیربکس های اتوماتیک باشد را با استقبال گسترده تری روبرو کرده است. در ادامه با مزایای آن ها بیشتر آشنا خواهیم شد.
- رانندگی با خودرو اتوماتیک راحتی بیشتری را برای شما فراهم می آورد.
- گیربکس های اتوماتیک کارآمدتر هستند.
- آن ها همچنین احتمال خراب شدن قطعات را کاهش می دهند.
- گیربکس های اتوماتیک می توانند سریع تر عمل کنند.
- در اغلب موارد، خودروهای مجهز به این مدل گیربکس مصرف سوخت بهینه تری دارند.
نتیجه :
در نهایت، در انتخاب بین خودرو اتوماتیک و دستی ، همه چیز به نیازها و ترجیحات راننده بستگی دارد. در نظر گرفتن عواملی مانند شرایط رانندگی، بهرهوری سوخت و هزینههای تعمیر و نگهداری هنگام تصمیم گیری مهم است.
خودروهای دستی و اتوماتیک هر دو مزایا و معایب خود را دارند، بههمین دلیل قبل از انتخاب باید فاکتورهای موردنظر خود را بررسی کنید. همانطور که گفته شد، خودروهای دستی کنترل بیشتر و مصرف سوخت بهتری را ارائه میدهند و میتوانند در رانندگی جذابتر ظاهر شوند. با این حال، کار کردن با آنها، به ویژه در ترافیک سنگین، چالش برانگیزتر است و ممکن است نیاز به نگهداری بیشتری داشته باشد.
از سوی دیگر، خودروهای اتوماتیک، سهولت استفاده، عملکرد ثابت و دسترسپذیری را ارائه میدهند، اما عموماً مصرف سوخت بیشتری دارند و هزینههای خرید و نگهداری آنها بیشتر است. شما کدام یک را ترجیح میدهید، ماشین دندهای یا اتوماتیک؟ تجربه خود را با ما در میان بگذارید.